PROMO POST

Ads Here

21 Ιανουαρίου 2012

ΑΝΑΖΗΤΟΥΝ ΕΠΕΝΔΥΤΗ ΓΙΑ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΤΗ ΓΚΙΩΝΑ

Φορείς της Φωκίδας γνωστοποιούν πως κινούν τις διαδικασίες για την δημιουργία χιονοδρομικού κέντρο στην τοποθεσία Ταράτσα που βρίσκεται στην κορυφογραμμή της Γκιώνας. Θεωρώντας ότι μόνο αναπτυξιακά έργα και ιδιωτικές επενδύσεις μπορούν να ενισχύσουν τον τοπικό πληθυσμό και να δώσουν πνοή στην υποβαθμισμένη Φωκίδα, μέσω επιστολής κάνουν γνωστή την προθεσή τους που βρίσκεται σε ερευνητικό στάδιο.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Άρθρο του Αθ. Παν. Παναγιωτόπουλου

Με αφορμή το άρθρο για το χιονοδρομικό κέντρο στην Γκιώνα, θα ήθελα να εκφράσω την άποψη μου σχετικά με το πως μπορεί να αξιοποιηθούν οι ορεινοί όγκοι της Φωκίδας με λίγα χρήματα και με τις υπάρχουσες υποδομές.

Καταρχήν πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως η οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει  η χώρα επηρεάζει τις τουριστικές και εκδρομικές συνήθειες των πολιτών της , καθώς  φυσικά και τις τουριστικές επενδύσεις. Θα πρέπει λοιπόν να επανακαθορίσουμε την τοπική τουριστική πολιτική μας και φυσικά να αποκλείσουμε επενδύσεις που θα είχαν νόημα πριν 15 χρόνια και όχι σήμερα.




Η κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχιστεί για τουλάχιστον μία δεκαετία, με ακόμα πιο αρνητικές επιπτώσεις για την πρώτη τουλάχιστον πενταετία. Αυτή η κατάσταση από ότι φαίνεται θα οδηγήσει σε μία συρρίκνωση των ημεδαπών επισκεπτών αλλά ίσως και σε μία αύξηση των αλλοδαπών επισκεπτών λόγω της παροχής φτηνότερων πακέτων σε σχέση με το παρελθόν,  αλλά και λόγω των συνθηκών που επικρατούν σε γειτονικά κράτη που είναι ανταγωνιστικά με την Ελλάδα.

Η αξιοποίηση των ορεινών όγκων αφορά κυρίως ημεδαπούς επισκέπτες, παρά αλλοδαπούς που κυρίως επισκέπτονται την περιοχή λόγω των Δελφών. Επομένως η αξιοποίηση των ορεινών όγκων θα πρέπει να στοχεύει στην προσέλκυση Ελλήνων πολιτών που λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν, θα αναζητούν ολιγοήμερες διακοπές σε μέρη κοντινά στα αστικά κέντρα που διαμένουν.
Αυτή η τελευταία πρόταση θα πρέπει να γίνει για εμάς τους κατοίκους της Φωκίδας, το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σύγκριση με άλλες ορεινές περιοχές που παρόλο που έχουν καλύτερη προσβασιμότητα, δεν παύουν να είναι μακριά από το μεγαλύτερο αστικό κέντρο, την Αθήνα, αλλά και την Πάτρα καθώς πολλοί Πατρινοί θεωρούν τη Φωκίδα «εύκολο» χειμερινό προορισμό.

«Ορεινή Φωκίδα»

Όταν μιλάμε για αξιοποίηση των ορεινών όγκων της Φωκίδας φυσικά δεν μιλάμε για τα χωριά του Παρνασσού, τα οποία έχουν ήδη αξιοποιηθεί με τουριστική ατραξιόν ένα χωριό που δεν ανήκει στη Φωκίδα βέβαια αλλά αποτελεί μία πύλη για τα  χωριά της, την Αράχωβα. Η αξιοποίηση των ορεινών όγκων της Φωκίδας , αναφέρεται στα άλλα δύο ή τρία (μαζί με την Οίτη αν θέλετε) βουνά του νομού την Γκιώνα και τα Βαρδούσια. Μη έχοντας όμως ένα χωριό, κεφαλοχώρι που να χαρακτηρίζει όλη την περιοχή (ίσως η Γραβιά αν ήταν πιο ορεινή) θα πρέπει να βρεθεί μία ονομασία που να χαρακτηρίζει τη περιοχή και να την προσδιορίζει σε συζητήσεις μεταξύ φίλων, φοιτητών, ζευγαριών κτλ. Με γνώμονα την Ορεινή Ναυπακτία πρέπει λοιπόν να δημιουργήσουμε την «Ορεινή Φωκίδα», την περιοχή που εκτείνεται στους δύο κυρίως ορεινούς όγκους και να την διαφημίσουμε.

Διαδίκτυο και Διαφήμιση

Η τελευταία πρόταση περιέχει μία σημαντική παράμετρο για την προσέλκυση επισκεπτών, τη διαφήμιση. Μία υπηρεσία που ενώ έχει βαρύνουσα σημασία για την προσέλκυση πελατών και φυσικά επισκεπτών, δεν έχει αξιοποιηθεί σχεδόν καθόλου από τους τοπικούς φορείς και επιχειρηματίες.
Η καλύτερη διαφήμιση είναι από στόμα σε στόμα θα μου πει κάποιος, αλλά οι νέοι και οι περισσότεροι  δυνητικοί επισκέπτες δεν μιλάνε περισσότερο από ότι πληκτρολογούν. Σε έρευνες θα διαπιστώσει κανείς πως ένα τεράστιο ποσοστό κανονίζει τις εκδρομές του (τον προορισμό, το ξενοδοχείο, την εστίαση, τις δραστηριότητες, τα σημεία ενδιαφέροντος που θα επισκεφτεί) μόνο μέσω διαδικτύου. Αν θες να διαβάσεις κριτικές για ένα μέρος πολύ απλά αναζήτησε στο google «τοποθεσία κριτικές» και αμέσως θα εμφανιστούν στην οθόνη σου περισσότερες κριτικές από ότι οι γνωστοί σου που θα ρωτούσες για την τοποθεσία αυτή.

Η διαφήμιση πλέον δεν είναι μία ιστοσελίδα μίας περιοχής ή μίας επιχείρησης. Η διαφήμιση γίνεται μέσω των κοινωνικών δικτύων, μέσω μηχανών αναζήτησης τουριστικών καταλυμάτων, μέσω ιστοσελίδων με εκπτωτικές προσφορές, μέσω άρθρων και εντυπώσεων σε ενημερωτικές ιστοσελίδες.

Αν ένας διάσημος ηθοποιός γράψει στο twitter του «Επισκέφτηκα την ορεινή Φωκίδα και ήταν τέλεια…» θα διαβαστεί το λιγότερο από 60000 – 100000 followers. Θα ακουστεί και σε δύο – τρία κανάλια και έτσι θα ξεκινήσει μία καλή διαφημιστική καμπάνια.

Αν γίνει εγγραφή όλων των καταλυμάτων της ορεινής Φωκίδας στην μηχανή αναζήτησης τουριστικών καταλυμάτων booking.com, αυτομάτως αποκτούν όλα ένα τεράστιο νέο πελατειακό κοινό. Έκανα λοιπόν την αναζήτηση στο booking και τα αποτελέσματα φαίνονται στον παρακάτω χάρτη. Κανένα κατάλυμα της Ορεινής Φωκίδας δεν περιλαμβάνεται στο booking.com τη δημοφιλέστερη μηχανή αναζήτησης. Ανάλογη αναζήτηση στο trivago.gr έδωσε μόνο τα στοιχεία κάποιων καταλυμάτων κυρίως στον Αθανάσιο Διάκο, χωρίς όμως προσφορές από τα καταλύματα αυτά. Στον χάρτη είναι εμφανής και η ανάπτυξη των χωριών του Παρνασσού με πολλά καταλύματα να εμφανίζονται σε αυτόν. Άρα τι θα σκεφτεί ένας νέος για την ορεινή Φωκίδα?? Μα φυσικά ότι είναι μόνο ο Παρνασσός.



booking_map



Η πρόταση που έχω να κάνω είναι να δοθεί σαν θέμα πτυχιακής σε φοιτητές του τμήματος Εμπορίας και Διαφήμισης στην Άμφισσα, η καταγραφή όλων των δυνατών τρόπων  διαφημιστικής προβολής τουριστικών επιχειρήσεων στο διαδίκτυο. Τα αποτελέσματα της να προβληθούν σε ημερίδα που θα διοργανωθεί από κοινού από το Ξενοδοχειακό και το Εμπορικό Επιμελητήριο Φωκίδας.

Εστίαση και τουρισμός

Ο χειμερινός τουρισμός ανοίγει την όρεξη... Σημαντικό ρόλο παίζει λοιπόν το φαγητό, τόσο κατά τη διάρκεια της εκδρομής όσο και κατά τη λήξη της, καθώς πολλοί τουρίστες επιλέγουν να αγοράζουν τοπικά προϊόντα σαν αναμνηστικά της εκδρομής τους. (ποιος δεν έχει αγοράσει ένα κρασί, λίγο τυρί, ένα λουκάνικο). Η Φωκίδα ενώ έχει αρκετά τοπικά προϊόντα δεν έχει καταφέρει να τα κάνει αναγνωρίσιμα και σήμα κατατεθέν της περιοχής. Και αυτό θα μπορούσε να βελτιωθεί, με τη συμβολή της σχολής τουριστικών επαγγελμάτων του Γαλαξιδίου, όπου οι σεφ της θα προσπαθήσουν να ετοιμάσουν 4-5 πιάτα με βάση τοπικά προϊόντα και γεύσεις (κυρίως μία σαλάτα το όνομα της οποίας να προσδιορίζει τη Φωκίδα, αλλά και μαγειρευτά), όπου θα τοποθετούνται στο μενού των εστιατορίων και των ταβερνών της περιοχής. Δεν θα πρέπει ακόμα να λείπουν οι πίτες, το κοντοσούβλι, το λουκάνικο, οι ελιές, το ψωμοτύρι, τα παξιμάδια και φυσικά γλυκίσματα τοπικά. Η κρίση θα οδηγήσει de facto στα τοπικά προϊόντα. Πρέπει όμως να το κάνουμε από επιλογή και όχι από υποχρέωση.

Η κρίση σαν ευκαιρία

Η γειτνίαση της Φωκίδας με μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Αθήνα, Πάτρα, Λαμία αποτελεί πλέον ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η κρίση θα οδηγήσει σε μικρότερες αποστάσεις, λιγότερα διόδια κοντινές εκδρομές. Μία εκπτωτική καμπάνια των καταλυμάτων με την επίδειξη των αποδείξεων των διοδίων θα ωφελούσε και την προσέλκυση των επισκεπτών αλλά και το κοινωνικό πρόσωπο της περιοχής.  Η προσπάθεια μείωσης των τιμών σε επίπεδα ανταγωνιστικά θα βοηθούσε πάρα πολύ καθώς γίνεται αμέσως η σύγκριση των τιμών με αυτές του Παρνασσού.
Ας βοηθήσουμε όλοι στην προσπάθεια αξιοποίησης της ορεινής Φωκίδας, καταθέτοντας απτές ιδέες και προβληματισμούς. Χιονοδρομικά κέντρα και άλλες κρατικές ή ημικρατικές επενδύσεις βρίσκονται στη σφαίρα της φαντασίας και της ματαιοδοξίας των τοπικών αρχόντων.



Αθ. Παν. Παναγιωτόπουλος

Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Η/Υ

Συντάκτης AmfissaPress